Varför får man tandsten?

Att få tandsten är vanligt hos väldigt många och de allra flesta har lite på någon eller några tänder, trots att tänderna borstas och rengörs med tandtråd. Det skiljer sig från person till person hur lätt tandsten uppstår men vanligtvis tar det mellan någon vecka till några månader. Tandsten är oftast något om inte utgör ett problem hos barn, men om det skulle uppstå för dem brukar det vanligtvis sitta på insidan av framtänderna i underkäken.

tandsten

Saliven kan påverka

En orsak till att vissa har lättare att få tandsten är saliven. Vissa människor har högre halter av mineraler i sin saliv vilket är en orsak som kan leda till att problemen uppstår. Du kan alltså få det även vid god munhygien.

Två olika sorter

Tandsten uppstår alltså vanligtvis när bakterier fastnar på tänderna och blandas med saliven. Det finns två sorters tandsten: salivsten och serumsten. Salivsten finns ofta på insidan av framtänderna i underkäken och är först vit till färgen, men mörknar med tiden. Fördelen med det är att den därmed är enkel att upptäcka. Serumsten däremot uppstår istället inne i inflammerade tandköttsfickor och kan leda till tandlossning. Det vanligaste är att ditt tandkött är mörkrött eller blöder när du borstar tänderna och det kan då vara ett tecken på serumsten.

Rena tänder minskar risken

Även om det går att få tandsten vid god munhygien är det ändå viktigt att hålla sin tänder rena för att minska risken. Att rengöra tänderna morgon och kväll gör att beläggning av bakterier inte har lika lätt att hårdna och fastna. Förutom att borsta tänderna är det även viktigt att göra rent mellan tänderna med tandtråd. I och med att tandsten inte går att borsta bort på egen hand är det viktigt att förebygga problemet och hålla tänderna rena!

Kan leda till inflammation

Plack och tandsten som inte tas bort i tid är orsaken till karies, tandlossning och inflammationer. För att undvika det här är det viktigt att du besöker din tandläkare eller tandhygienist regelbundet. Tandstenen tas oftast bort med ultraljudsinstrument eller med en rundad metallspets. Tänk på att uteblivna kontroller hos tandläkaren kan leda till onödiga tandbesvär.

Mat och dryck bildar plack – första steget till tandsten

Så fort du äter eller dricker något bildas plack på tänderna. Placken är något som måste bort snabbt för att det inte ska leda till oönskad tandsten. I och med att du inte kan borsta bort tandstenen är det viktigt att du förebygger problemet!

På Akalla Tandläkarpraktik har vi tandläkare och tandsköterskor med mycket erfarenhet och långa utbildningar. För oss är det allra viktigaste att vi har nöjda patienter som känner sig trygga med att besöka oss. Om du upplever besvär med dina tänder kan du vända dig till oss på Akalla Tandläkarpraktik, vi finns nära dig som behöver tandläkare Kista eller tandläkare Sollentuna.